درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ :
درب بازکن درب اتوماتیک یک دستگاه موتوری برای باز و بسته کردن درب های پارکینگ است. بیشتر آن ها با یک سوییچ که برروی دیوار نصب می شود و به کمک یک ریموت کنترل توسط صاحب پارکینگ کنترل می شود.
درب باز کن الکتریکی زیر سقفی توسط C.G. Johnson در سال ۱۹۲۶ و در شهر هارتفورد , ایندیانا اختراع شد. درب باز کن الکتریکی پارکینگ تا زمان ارایه شدن توسط شرکت Era Meter بعد از جنگ جهانی دوم که در آن درب بازکن زیر سقفی می توانست توسط یک صفحه کلید بر روی دیوار بیرونی خانه و یا توسط یک کلید در داخب خانه کنترل شود محبوبیتی نداشت. مانند آسانسور , موتور الکتریکی نمی تواند قدرت لازم برای به حرکت در آنوردن یک درب سنگین پارکینگ را فراهم کند. بجای آن , بیشتر وزن درب توسط فنر توازن متصل به درب خنثی می شود ( درب های پارکینگی دستی نیز به یک فنر تعادل نیاز دارند , در غیر این صورت آن ها برای با زشدن توسط یک فرد وزن بسیار زیادی دارند ).
در یم طراحی معمولی , پیچش فنر اعمال گشتاور را به یک شفت، و شفت نیرو را به درب گاراژ به کمک یک کابل توازن فولادی انتقال می دهد. درب بازکن برقی تنها مقدار کمی از نیرو را برای کنترل میزان باز و بسته شدن درب را اعمال می کند. در اغلب موارد، درب بازکن های زیر سقفی به کمک یک سیستم قفل کن درب را به طور کامل بسته نگه می دارند.
انواع درب بازکن های پارکینگی الکتریکی دارای یک واحد تامین قدرت است که از یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. که واحد تامین قدرت به ریل متصل شده است. یک چرخاننده الکتریکی متصل به بازویی که به بالای درب پارکینگ متصل است , با زو را در یک ریل به عقب و جلو حرکت می دهد و درب پارکینگ را باز و بسته می کند. چرخواننده الکتریکی در طول ریل به کمک یک زنجیر , تسمه و یا پیچ توسط موتور الکتریکی کشیده می شود. یک خلاص کننده بر روی سیستم درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ در زمان قطعی برق و یا موارد اضطراری این اجازه را به ما می دهد تا با فعال کردن آن بتوانیم درب را به صورت دستی باز و بسته کنیم. همچنین می توان به کمک ریموت کنترل های مخصوص از راه دور درب را باز و بسته کرد و آن را کنترل کرد.
کل مونتاژ درب بازکن های زیر سقنی. واحد انتقال قدرت در سمت داخلی پارکینگ و به سقف متصل می شود. پایان ریل در مقابل واحد تامین قدرت به قسمت بالایی درب توسط آهن های زاویه دار پانچ شده متصل می شود.
اخیرا نوع دیگری از درب بازکن زیر سقفی ، که به عنوان درب بازکن های جک شفت شناخته می شود وجود دارند ، که نسبت به دیگر انواع درب باز کن ها از محبویت بیشتری برخوردارند. این نوع از درب بازکن ها بیشتر برای درب های پارکین های تجاری استفاده می شدند , اما اخیرا این نوع درب باز کن را برای استفاده در درب پارکینگ های مسکونی نیز به روز کرده اند. این نوع در بباز کن ها شامل یک موتور چرخشی متصل به میله ای در بالای درب است و می تواند درب را به در یک ریل به سمت بالا و پایین حرکت دهد. این نوع درب باز کن ها برای استفاده های مسکونی نیاز به چند جزء اضافی نیز دارند تا با خیال راحت عملکرد خود را اجرا کنند. این اجزاء عبارتند از صفحه نمایش تنش کابل برای تشخیص زمانی که یک کابل بریده است و یک مکانیسم قفل کننده جداگانه تا درب را کامل بسته نگه دارد. مزیت این نوع درب بازکن ها این است که فضای کمتری از پارکینگ را نسبت به دیگر درب باز کن های پارکینگی اشغال می کند و عیب آن نیز این است که درب باید ریل متصل به موتور داشته باشد.
انواع درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ:
چهار نوع از کننده درب پارکینگ وجود دارند:
باز کننده های درب زنجیری ( مشابه دوچرخه ) چرخواننده را به موتور متصل میکنند.
باز کننده های درب تسمه ای از یک تسمه نقاله پلاستیکی در محل زنجیر استفاده می کنند.
باز کننده های درب پیچی دارای یک پیچ بلند در ریل اصلی هستند که ریل به ریل متصل است.
جک شفت بر روی دیوار و در د طرف ریل نصب می شود.
کنترل از راه دور:
اولین درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ بی سیم در آمریکا و توسط دو مخترع به صورت همزمان اختراع و توسعه داده شد. یکی از ان ها در ایلینوی و دیگری در ایالت واشنگتن بود و هیچکدام یکدیگر را نمی شناختند.
اولین درب بازکن پارکینگ کنترل از راه دور بسیار ساده بود و شامل یک فرستنده ساده از راه دور و یک گیرنده برای کنترل مکانیزم درب بود. فرستنده امواج را در یک فرکانس تعیین شده انتقال می داد , گیرنده برای سیگنال های رادیویی را دربافت می کرد و با توجه به موقعیت درب ، شروع به باز کردن یا بستن درب پارکینگ می کرد.
ایده ی اولیه این کار به جنگ جهانی دوم بر می گردد که از این نوع از سیستم برای انفجار بمب ها از راه دور استفاده می کردند. با اینکه در آن زمان این تکنولوژی یک تراژدی را خلق کرد اما با گزشت زمان این تکنولوژی گسترش یافت و باعث تولید درب باز کن های پارکینگی از راه دور شد. سپس نه تنها یک نفر درب گاراژ خودرا باز می کرد. بلکه آن ها درب گاراژ همسایه خودر انیز باز می کردند. با اینکه کنترل های راه دور درب های پارکینگ دارای قدرت کمی بود و محدوده کمی را پوشش میداد ولی به دلیل تداخل سیگنال به اندازه ی کافی برای ورود بدون اجاره به حریم شخصی دیگران قدرتمند بود.
دومین مرحله از سیستم درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ بی سیم با مشکل به اشتراک گذاشتن فرکانس مواجه شد و برای اصلاح این مشکل ، سیستم multi code توسعه داده شد. این سیستم برای درب و ریموت کنترل آن یک کد مخصوص با تعویض ۸ تا ۱۲ سوییچ DIP و بر روی گیرنده تولید می کند و این عمل می تواند از
۲۵۶ = ۲۸ تا ۴۰۹۶= ۲۱۲ کد مختلف تولید می کند ولی آن ها با امنیت بالا و دور از ذهن طراحی نشده بودند ولی هدف اصلی این سیستم جلوگیری از تداخل با سیستم های مشابه در یک محله بود. و مجرمین قادر بودند با امتحان کد های مختلف برای ورود , به کد اصلی دسترسی داشته باشند و یا می توانستند با الگوریتم های اسکن کردن کد در زمان کوتاه تری موفق به شکستن کد درب شوند. این ضعفت امنیتی سیستم در طول زمان بموجب از بین رفتن محبوبیت این سیستم شد. اما به دلیل راحتی در برنامه ریزی این سیستم , به عنوان در ب های داخلی در آپارتمان ها استفاده شد.
یکمرحله میانی بین مراحل دوم و سوم حذف DIP Switches و استفاده از کنترل از راه دور های پیش برنامه نویسی شده بود که دارای ۳٫۵ میلیارد کد منحصر به فرد برنامه ریزی شده بود. این سیستم هماهنگ با سیستم DIP Switches های قبل بود و قابلیت اضافه کردن توسط معرفی کردن دکمه ها به دریافت کننده باز کننده های درب را داشت و همچنین این قابلیت را داشت که از روی دریافت کننده ای که به آن معرفی شده بود حذف شود.
تا زمانی که این کد از قبل بر روی ریموت کنترل ها ثبت شده بود , عوض کردن این کد توسط کاربر ممکن نبود. و شانس پیدا کردن یک ریموت کنترل با کد مشابه برای داشتن دو ریموت کنترل حدود ۱ در ۳٫۵ میلیارد بود. این رویکرد تا زمانی در کد DIP سوئیچ ها ثابت بود، اما با ارائه روش جدید کدینگ به زودی این نوع سیستم ها منسوخ شد.
مرحله سوم درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ استفاده از طیف فرکانسی بین ۳۰۰تا۴۰۰ مگاهرتز است که بیشتر کد گذاری های غلتان بین فرستنده / گیرنده تکیه می کنند. این عمل موجب می شود مجرمان نتوانند یک کد را ذخیره کنند و دوباره از آن استفاده کنند. از آنجایی که سیگنال ها بسیار متفاوت با یکدیگر هستند , و تولید کنندگان ادعا می کنند غیر ممکن است درب برای کسی غیر از صاحب خانه از راه دور برای باز شود. زمانی که فرستنده یک کد ارسال می کند , کد جدید تولید می شود و آن را رمز گذاری می کند. دریافت کننده , بعد از دریافت کدی که با کدگذاری اصلی همخوانی داشته باشد دریافت کننده طبق الگوریتم اصلی شروع به خواندن کد می کند و آن را تایید می کند . و برای جلوگیری از تداخل ارسال سیگنال ها در یک رنج از بعضب پروتوکل های امنیتی اینترنت نیز در این نوع کد گذاری استفاده شده است. مرحله چهارم از سیستم های درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ , مشابه مرحله سوم است , اما محدود به فرکانسی که در این مرحله استفاده می شود فرکانس است. ۳۱۵مگاهرتز است. فرکانس ۳۱۵MHz برای جلوگیری از تداخل سیگنال های LMRS است که توسط ارتش ایالات متحده استفاده می شد.
استاندارد های زیر توسط واحد های تولیدی CGI استفاده می شوند.
تاریخ | سیستم | رنگ دکمه های برنامه ریزی و واحد LED | رنگ LED بر روی کنترل های راه دور |
۱۹۸۴–۱۹۹۳ | ۸-۱۲ Dip Switch on 300-400 MHz | white, gray, or yellow button with red LED | red |
۱۹۹۳–۱۹۹۷ | Billion Code on 390 MHz | green button with green or red LED | green |
۱۹۹۷–۲۰۰۵ | Security+ (rolling code) on 390 MHz | orange or red button with amber LED | amber or none |
۲۰۰۵–present | Security+ (rolling code) on 315 MHz | purple button with amber LED | none |
۲۰۱۱–present | Security+ 2.0 (rolling code) on 310, 315, and 390 MHz | yellow button with amber LED and yellow antenna wires | red or blue |
شبیه سازی کنترل از راه دور درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ:
بسیاری از کنترل از راه دور های درب بازکن های درب های پارکینگ از رمزگذاری ثابت که با استفاده از DIP سوئیچ یا لحیم کاری برای انجام فرآیند آدرس دهی برنامه نویسی است استفاده می کنند. و آن ها معمولا از pt2262/pt2272 یه سازگار با IC ها استفاده می کنند.
ساده ترین روش برای شبیه سازی کنترل از راه دور , یک نسخه برداری از روی کنترل از راه دور است که یک ریموت کنترل کاملا مشابه با ریموت کنترل فعلی باید ساخته شود.
ویژگی های اضافی:
ویژگی های اضافی که در طول سال ها اضافه شده اند عبارتند از:
ویژگی های پیچیده بیشتر نیز در طول این سال ها اضافه شده اند , مانند یک سنسور مونوکسید کربن برای که در صورت آتش سوزی و یا روشن ماندن ماشین در پارکینگ آن را به کاربر اطلاع داده و درب پارکینگ را به صورت خودکار باز می کند.
سیستم های دیگر اجاره می دهند تا درب پارکینگ از طریق اینترنت و از راه بسیار دوری باز شود و یا باز و بسته شدن درب را با ارسال یک پیام کوتاخه به کاربر اطلاع دهد.
یکی دیگر از نوآوری های اخیر در درب بازکن درب پارکینگ توسط یک صفحه کلید بی سیم مبتنی بر اثر انگشت است. این واحد در قسمت خارجی و داخلی پارکینگ از درب گاراژ نصب می شود و اجازه می دهد تا کاربران برای باز کردن درب های خود بجای استفاده از کلمه عبور از اثر انگشتشان استفاده کنند , این امر برای خانواده هایی که ممکن است رمز را فراموش کنند یا دارای کودک هستند بسیار مفید است.
ایمنی:
درب پارکینگ به طور کلی بزرگترین جسم در حال حرکت در یک خانه است. که به دلیل قدرت و وزن بالا به می تواند صدمات شدیدی را به افراد و یا وسایل بزند و در مواقع اضطراری نیز یک یکی از مهمترین راه های خروجی ساختمان محسوب می شود. و نصب صحیح آن و اطمینان از عملکرد درست آن بسیار اهمیت دارد. پس باید همیشه از تعمی رو نگهداری آن مطمئن باشیم.
قسمت بالایی درب پارکینگ که متصل به موتور های اصلی و نگه دارنده ها است و ریلی که درب بر روی آن حرکت می کند باید کاملا محکم و مطمئن نصب گردند تا تحدیدی برای افراد و وسایل محسوب نشوند.
کنترل از راه دور درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود و صاحب خانه نیز باید از باز یا بسته شدن کامل درپارکینگ اطمینان یابد.
بر اساس قانون فدرال آمریکا (UL 325) , درب بازکن درب اتوماتیک پارکینگ ساخته شده از سال ۱۹۹۳ باید شامل سیستم ایمنی ثانویه , مانند چشم فوتوالکتریک یا سنسور حرکتی , نصب شده بالاتر از شش اینچ از سطح زمین باشد. و یک لبه ی بر روی قسمت پایین درب نصب شود تا زمان بسته شدن درب در صورت ایجاد فشاری معادل ۱۵پوند بر لبهی پایینی , درب شروع به باز شدن کند.
1 Comment
جهت رفت و آمد اتومبیل ها، درب اتوماتیک پارکینگ سهولت فراوانی ایجاد کرده و موجب شده تا حدود زیادی در زمان صرف جویی شده و باعث تسریع عبور و مرور شود. همچنین به دلیل عدم نیاز به خروج از اتومبیل، امنیت نیز افزایش می یابد و احتمال سرقت اتومبیل و یا آسیب های جانی نیز کاهش پیدا می کند و تنها به وسیله فشردن دکمه ریموت می توان در پارکینگ تردد کرد. به علاوه ورود و خروج برای افراد معلول و یا مسن و سالمند نیز به وسیله این درب ها بسیار راحت تر شده است.